vrijdag 28 mei 2010

Digitale tachograafkaarten ... en boetes

Een Nederlandse vrachtwagenchauffeur is in Engeland veroordeeld tot een boete van ruim € 3100 voor het gebruik van twee digitale tachograafkaarten. "Het is echter de basis van deze veroordeling die een gevaarlijke ontwikkeling teweeg brengt", zegt een vertegenwoordiger van FNV Bondgenoten in Engeland.
De chauffeur is in februari 2009 aangehouden en in hechtenis genomen in de gevangenis. Na betaling van ruim € 17.000 werd hij voorwaardelijk in vrijheid gesteld.

Men heeft zijn tachograaf geïnspecteerd en heeft daarin acht overtredingen van een zelfde aard gevonden. Al deze overtredingen waren begaan in 2008 daar de chauffeur naar zijn eigen verklaring de gehele maand januari niet gewerkt heeft.

De verdediging nam het standpunt dat men maar 28 dagen van de digitale tachograaf mocht controleren omdat dit ook het geval is bij de analoge tachograaf en men geen mogelijkheid heeft om dan verder dan 28 dagen terug te kijken. Eventuele verdenkingen moeten in zo'n geval doorgegeven worden aan het land van herkomst van de chauffeur.

De Engelse rechter besliste echter dat al het bewijsmateriaal uit de digitale tachograaf gebruikt mag worden.

De vertegenwoordiger van FNV Bondgenoten: "Ik vrees dat nu deze uitspraak zijn weg vindt door de kanalen van de Engelse en Europese uitvoeringsorganisaties en men in geheel Europa bij controles niet langer naar de chauffeurskaart zal kijken maar de VU (Vehicle Unit ofwel tachograaf) zullen inspecteren."

"Wij aanvaarden dat de schuldige gestraft moeten worden, er is echter een groot gevaar dat men dubbel gestraft wordt daar het internationaal inspectie document als omschreven in artikel 19 paragraaf 3 nog steeds niet algemeen is ingevoerd binnen de lidstaten. Zolang het voornoemde document nog niet universeel beschikbaar is blijkt het vrijwel onmogelijk om te voldoen aan de eisen vernoemd in artikel 20."

"Een andere probleem dat zich kan voordoen is het gebruik van de zogenaamde vakantiebriefjes daar men deze ook voor langere periodes zal moeten gaan bewaren." besluit hij.

Bron :-: Transport Online

Geen opmerkingen: