Nieuwe regels voor digitale tachograaf:
korte pauze niet langer rijtijd
Met ingang van 1 oktober 2011 komen er nieuwe regels voor de digitale tachograaf. Dit is woensdag 13 januari door woordvoerder Karen Vinke van het ministerie van Verkeer en Waterstaat aan Transport Online bevestigd.
Zo wordt een korte pauze niet langer als rijtijd gezien. "In totaal gaat het om twaalf aanpassingen", verduidelijkt Karen. Een deel daarvan wordt 1 oktober 2012 ingevoerd.
Ze vervolgt: "Doelstelling is de fraude mogelijkheden met de digitale tachograaf te verminderen en de toepassingsmogelijkheden te verbeteren."
De techniek van de digitale tachograaf moet worden aangepast, zodat de transportbranche minder administratieve lasten heeft en er betrouwbare informatie is over rijtijden en rustperiodes voor zowel vervoerders als de Nederlandse controle autoriteiten.
Tijdens reparatie en controles in werkplaatsen moet gekeken worden of het apparaat is gemanipuleerd. Er moet daarvan een verslag komen, inclusief de melding van afwezige en verbroken zegels.
De digitale tachograaf moet beschermd zijn tegen vervalsingen met magneten.
De handmatige invoer van activiteiten als de chauffeur uit zijn vrachtwagen is geweest en niet in staat was om de verrichtingen vast te leggen op de bestuurderskaart moet eenvoudiger en duidelijker worden gemaakt.
Waarschuwingen moeten achterwege worden gelaten als met de truck wordt gereden als de regels niet van toepassing zijn.
Om ervoor te zorgen dat bij controles langs de weg rijpatronen en de “echte” rijgegevens kunnen worden bepaald, moeten het berekenen van de rijtijd en het afronden op één minuut van de perioden van activiteit worden vereenvoudigd.
Alle in dit artikel genoemde veranderingen gaan overigens in op 1 oktober 2011.
De Europese Commissie is recent gestart met het inwinnen van informatie bij het publiek, met betrekking tot de digitale tachograaf. Deadline voor deelname is maandag 1 maart 2010.
bron: transport online
Geen opmerkingen:
Een reactie posten